טודלרס » גיל שלוש » הדרכת הורים לגיל הרך » דאגה לאינטרסים של הילד
14.2.2013
יום אחד לילד או לילדה שלכם יגרם עוול. הרופא התייחס בזלזול לבעיה רפואית, הגננת לא תתייחס יפה או לא תקדיש את תשומת הלב הראויה למצב כלשהוא, הוא לא יקבל שעות שילוב בגן להם זקוק, ילד בגן יתנהג אליו בצורה אלימה וכד'. לפעמים אתם תהיו עדים למצבים האלו ולפעמים הילד הוא זה שיבוא ויספר לכם עליהם. התפקיד שלכם יהיה לא רק לעודד אותו לשתף אותכם בבעיה אלא לראות איך פותרים אותה.
רוב ההורים אכן שומרים על האינטרסים של ילדיהם אך הבעיה היא שמרביתם מכניסים יותר מדי רגש ותחושת קרב בסיטואציות אלו מבלי להבין שקודם כל צריך לאסוף את כל העובדות בנושא. אפשר לחלק את ההורים לשלושה סוגים בנוגע לשמירה על האינטרסים של ילדיהם:
הורים כנועים. כאלו שמרגישים מאוימים מאנשי מקצוע כמו מורים או רופאים וחוששים להעליב או לפגוע בהם אם יחלקו עליהם בדרך כלשהיא. הורים אלו יתקשו לעמוד על הזכויות והאינטרסים של ילדיהם . חובה עליהם לזכור שהם מכירים את הילד שלהם הכי טוב מכל איש מקצוע ושהחינוך של הילדים צריך לעשות בשיתוף פעולה ביניהם לבין המומחים. הורים אלו צריכים לעשות עבודה עצמית של בניית אסרטיביות
הקבוצה השנייה של ההורים הם כאלו שמתלוננים המון וסבורים שאף איש מקצוע אינו מספיק טוב לילדיהם או עושה מספיק עבורו. למרות שהורים אלו יכולים להוציא מאנשי מקצוע רבים את מבוקשם הם עושים זאת בדרך לא נעימה, מטרידה וחסרת כבוד לעיתים. כשמורה או גננת נפגשת עם הורים היא מנסה לצמצמם למינימום את זמן המפגש והשיחה איתם.
הקבוצה השלישית של ההורים היא סנגורים מוצלחים של ילדיהם מכמה סיבות פשוטות:
הם מרבים לשאול שאלות כדי להבין ממה נגרמה הבעיה, הטעות או הסיטואציה ממנה לא מרוצה הילד. לדוגמא, יש כל כך הרבה סיבות וצדדים למה מורה או גננת תגיד משפט כלשהו לילדיכם. כמובן שיש חשיבות גדולה להבין מה הסיטואציה שבה נאמרו מילים קשות או לא נעימות לבנכם וכיצד הוא ואחרים התנהגו.
הם מציעים ולא דורשים – לא נכון להנחית הוראות על רופא, גננת או מורה הוראות אלא לבקש יפה ולנמק את תשובתך. לדוגמא, לומר לגננת, הבן שלי נפגע מהטון שאמרת את הדברים. אני מבינה למה הדברים נאמרו אבל אכפת לך לדבר איתו רגע לבד ולגרום לו להבין שאת עדיין מחבבת אותו גם אם כעסת עליו ביום שישי האחרון. זה מאוד חשוב לי שירגיש אהוב ונינוח בגן אחרי המריבה שהייתה שבוע שעבר.
פניה לסמכות גבוהה יותר – אם בעיה לא נפתרת בצורה משביעת רצון בדרג הקיים אל תכנעו והמשיכו לפעול על ידי פניה לדרג גבוה יותר של רופא בכיר, מקפחת הגנים או מנהל בית הספר. תארו בפניהם את הבעיה ואת הפתרון שנראה לכם מתאים
לסיום, זכרו שעמידה ושמירה על האינטרסים של הילד היא בעלת יתרונות חשובים בחינוך ילדים. היא לא רק מראה לילד שהוא אהוב ומכבדים את צרכיו ורצונותיו אלא גם מציבה דוגמה לאסרטיביות ודרך בוגרת ומכובדת להשיג דברים בחיים. לאור כל זאת ככל שהילד גדל ראוי להסביר לו איך נכון להשיג דברים בחיים בצורה אסרטיבית, נעימה ומכבדת.