טודלרס » תינוקות גילאי שנה עד שנתיים » התפתחות תינוקות בגיל שנה עד שנתיים » התפתחות קוגניטיבית של תינוקות גיל שנה עד שנתיים » מה אפשר ללמד תינוק בן שנה
17.4.2013
מה מלמדים תינוק בן שנה ? התינוק לומד כל הזמן, מעצם המפגש עם החיים. כך כך הרבה קולות, חוויות חושיות, תנועות.. ובכל זאת אימהות רבות מחפשות רעיונות איך לקדם וללמד את התינוק דברים חדשים.
רשימת המכולת הבאה כוללת הצעות פרקטיות אשר לוקחות בחשבון את טווח הגיל והגיל ההתפתחותי בו נמצא
מה אפשר ללמד תינוק בן שנה
התחום השפתי
להמשיך ללמד שמות של אובייקטים ותמונות מוחשיים המופיעים בסביבה ובתמונות (חתול, כלב, פרפר, כדור, בובה, ספר). הכוונה היא לתת שמטת לאובייקטים תוך כדי הקראת ספרים.
לבקש מהילד לזהות/להראות יפה נמצא התמונה או האובייקט ( ״איפה הכלב… בספר תמונות…., תראה לי )
להמשיך ללמד קשר בין שם של חיה לצליל קולה (הב הב זה כלב, מיאו מיאו לחתול) – קשר לכלב בתמונה וכלב אמיתי ברחוב כדי לפתח הכללה
להמשיך ללמד שמות של מאכלים שהילד אוכל – גזר, אפונה, חלב, תפוח, בננה ולהראות להם את הירק או הפרי לפני החיתוך ואחריו
להמשיך להרחיב את אוצר הפעלים – לפתוח, לסגור, לאסוף, להביא…
לקשר בין לחיצה על מתג לבין פתיחה וכיבוי האור בחדר
לומר את המילה ״לא״ כשלא רוצה משהו (גם אם משבש אותה…)
התחום הביצועי
ללמד את התינוק להשתמש במברשת או מסרק (גם אם לא באמת מצליח לעשות זאת בצורה טובה.., לתת לו לשחק אחרים)
לעודד תינוק למסור חפצים מאדם לאדם (תן את הבובה לאמא)
לאסוף קוביות, חלקים אחרי סיום משחק.
להעביר קוביות או חלקי משחק מקופסה לקופסה
לסגור ולפתוח קופסאות שונים
לשבת ולקום בזמנים המתאימים בשיר עוגה , עוגה , עוגה (ובכלל משמעות לשבת ולקום)
לשחק בחול – הכי כף בעולם
לשחק במים – למלא ולשוך מים מדלי וכלים באמבטיה – הכי כף בעולם
התחום התפיסתי
להמשיך להרכיב פאזלים מעץ – התאמת צורות בסיס
להכניס קופסה בתוך קופסה
לבנות מקוביות מגדל או רכבת מ2-3 קוביות
תחום הידע
הכרות עם שמות איברי הפנים על הפנים שניתן לראות (על הפנים של ההורים, על בובה… על עצמם זה יותר קשה)
להכיר שמות של חלקי ביגוד – גרביים, מכנסיים, כובע וכד׳ ולהביא אותם (תביא לי גרב, תביא לי כובע כשאלו מולם)
התחום המוטורי הגס
לבעוט בכדור רך (ובטיחותי)
ללכת במשטחים שונים – דשא, חול, מישור, מדרון
לטפס במגלשה מלמטה למעלה ואז להתגלש
לרקוד /לנוע לצלילי מוסיקה מגוונת (קלאסי עד מוסיקה עכשוית)
לנסוע על בימבה ג׳וק
התחום הגרפי והמוטורי העדין
לתת לילד צבעי אצבע ראשונים לשרבוט על דף (ולהיות בהיכון שלא יקשקש על הרצפה והקירות)
לתת לילד להתנסות בהדבקת מדבקות
לאסוף לתוך כוס או כלי קטן עלים, אבנים או ענפים מהטבע בזמן טיול בגינה
להעביר חרוזים מצד לצד במשחק חרוזים על חוט קשיח
להקיש על קלידים עם האצבעות בבפסנתר או עם מקל בקסילופון
תחום הבטיחות
ללמד מה מותר ומה אסור (לא לפתוח ארון, אסור לגעת בחוט של הטלוויזיה..)
תחום התקשורת
ללמד לנפנף לשלום ולהגיד ביי כשנפרדים
ללמד לתת נשיקה
והכי חשוב לא לחשוף למסכים (טלוויזה, איפד ואייפון)