טודלרס » גיל שנתיים פעוטות » התפתחות פעוטות גיל שנתיים » שאלוני התפתחות גיל שנתיים » שאלון התפתחות גיל שנתיים
14.7.2013
אבני הדרך המקובל לצפות בהם סביב גיל שנה וחצי (18 חודשים)
מוטוריקה גסה
יכולת הליכה ועצירת הליכה טובה
מסוגל לעביר רגל מעל קוביה של 5 ס"מ
התחלת ריצה סביב גיל שנה וחצי, מעל גיל 18 חודשים ריצה איכותית יותר
מסוגל לטפס על כיסא גדול ולהתיישב עליו
עולה במעלה מדרגות עם תמיכת יד
זוחל על מדרגות לאחור או מתגלש על מדרגות מטה
מסוגל בישיבה לגלגל כדור
מסוגל לבעוט בכדור כשכדור מושם לרגליו
מוטוריקה עדינה
מסוגל לבנות מגדל של קוביות הכולל שלוש – ארבע קוביות
מסוגל לפתוח ולסגור קופסאות
מכניס צורת ריבוע ועיגול ללוח צורות.
מסוגל לדפדף בספר (מעביר 2-3 דפים ברצף).
סכמת גוף
מכיר בן שלוש לחמש איברי גוף על גופו
מזהה איבר אחד לפחות על בובה
ציור
מסוגל לשרבט כשהוא אוחז טוש בשתי ידיו
חשיבה
קביעות אובייקט
מסוגל למלא הוראה הכוללת שתי משימות (קח כדור, תן אותו לאמא)
תחום התקשורת
מפיק צלילים ברצף הנשמעים כמו משפט אמיתי
אוצר מילים הבעתי של כ-עשר מילים
מצליח לתת שם לחפץ או אובייקט אחד כמו כדור, בובה, כלב
מצליח לומר "שלום", "הי" או מילה דומה כשפוגש אנשים שמכיר.
נותן נשיקות
משחק
משחק משחק סימבולי תפקודי
עורם חפצים אחד מעל השני, מפרק, מרכיב
מקשר שני חפצים זה לזה בצורה נכונה (מכסה על סיר)
משחקי המחזה – מעמיד פנים עם השימוש בעצמו (מאכיל עצמו בכפית)
תפקוד
מאכיל עצמו בכפית – קשור מאוד החשיפה ודרישה הורית.
מעל גיל 18 חודש לומד לאכול במזלג – גם קשור מאוד בחשיבה, דרישה הורית ויכולת מוטורית עדינה. ישנם ילדים שעד גיל מאוחר מתקשים באכילה עם מזלג עקב קשיי מוטוריקה עדינה או סרבול לעומתם אחרים כבר בגיל שנה וחצי נועצים בהצלחה אוכל במזלג
השאלון הנ"ל אינו מהווה אינדקציה לאבחון התפתחותי אלא קווי יסוד כללים להערכת התפתחות הילד.
פעוט שטרם רכש את אבני יסוד אלו אינו בהכרח מתחת לקו נורמת הגיל.
לצורך אבחון איחור התפתחותי או ייעוץ והדרכה לצורך שכלול יכולות התפתחות יש לפנות להערכה התפתחותית מקצועית שתכלול העברת אבחונים סטנדרטיים, תצפית על הילד ושיחת הורים.
השאלון נכתב על ידי מרפאה בעיסוק התפתחותית