טודלרס

סימנים לאוטיזם בגיל שלוש

מה הסימנים בשפה, בתקשורת ובהתנהגות לבעיית תקשורת ?

17.8.2013

אוטיזם היא הפרעה נוירו-התפתחותית המתבטאת בקשיים בסוציאליזיציה ותקשורת. ישנם ילדים שכבר בגיל שנה וחצי מציגים סימנים ברורים לבעיה כלשהי בתקשורת ויש כאלו שרק סביב גיל שלוש מציגים סימנים ברורים. יחד עם זאת חשוב לא להתבלבל בין בעיה בתקשורת למצבים אחרים כמו אופי מופנם או חרדה חברתית. הסימנים לבעיית תקשורת משתנים מילד לילד ולא בהכרח כוללים את כל הסימפטומים. יש גם חומרת הפרעה שונים כך שיכולים להיות הפרעות תקשורת קלות, בינוניות או קשות.  ילדים עם הפרעה בתקשורת  חושבים אחר מילדים אחרים, ישנם כאלו עם קשיי קשב ולמידה ויש כאלו מחוננים בתחומים שונים. נקודת האור החשובה ביותר היא שאיתור ואבחון מוקדם לצד התחלת התערבות מוקדמת יכולה להוביל לשיפור ניכר בתפקוד הילד.

הסימנים בתחום החברתי:
הילד אינו מגיב לשמו
נמנע או מתקשה לשמור על קשר עין
מעדיף תמיד לשחק לבד ולא עם ילדים אחרים.
אינו משתף ילדים אחרים ברצונו או עם הדרכה
אינו מתעניין בתהליך חברות
אינו אוהב קשר פיזי עם ילדים אחרים
אינו רוצה חברים או מתקשה לייצר חברויות
בתקשורת עם בני גילו מתקשה בדיאלוג (מערכת הדדית של שיחה)
מתקשה להבין ולדבר על רגשותיו
מתקשה להבין ולדבר על רגשות האחר

הסימנים בתחום השפה והתקשורת:
ישנו איחור התפתחותי בתחום רכישת השפה ויכולות התקשורת.
יש חזרתיות על מילים וביטויים שוב ושוב
אינו מצליח לענות על שאלות.
נוטה לחזור על מה שאחרים אומרים.
אינו מצביע על אנשים ואינו מגיב כשמצביעים עליו.
אינו משתמש או משתמש באופן דל בשפת גוף (כמו נפנוף לשלום או הבעות פנים).
מדבר בקול שטוח ומונטוני
אינו משחק משחק סימבולי או משחק בצורה נמוכה ביחס לגילו.
אינו מבין בדיחות, סרקזם.

סימנים בתחום ההתנהגותי
מבצע תנועות גוף רפטטיביות כמו נפנוף ידיים או נדנוד הגוף.
נוטה לסדר חפצים סדר קפדני שוב ושוב
נוטה להתפרצוית זעם או בכי כשנחשף לשינויים בסדר היום הקבוע.
זקוק לבצע רוטינות ושגרת בדיוק באותו דרך ואם מפריעים לו בכך מתרגז או בוכה.
מתעניין בחלקים מסויימים של משחק כמו בגלגלים של כלי תחבורה
מציג עניין יתר בתחומים מסויימים.
מציג סימנים להיפראקטיביות או הפרעת קשב

סימנים נוספים
נטיה לביצועים אימפולסיביות
נטיה לאגרסיות
נוטה לפצוע את עצמו בכוונה
נטיה להתפרצויות זעם
מציג תגובות קיצוניות לרעשים מסויימים, ריחות או מגע של מרקמים שונים.
מציג חוסר פחד או פחד יתר מהצפוי

חשוב לציין שאם לילד יש סימנים מקבוצה אחת אין זה אומר שיש לו בעיית תקשורת אך אם לילד יש כמה סימנים עקביים מכל התחומים, רצוי לגשת לאבחון בהתפתחות הילד.