טודלרס

הבדלי מגדר בגיל הרך

הילדה לא מפסיקה להדביק ולצבוע והילד לא מפסיק לשחק במכוניות ?

14.8.2013

עד שלא הפכתי לאמא תמיד האמנתי שהבדלים בין המינים הם מצב שנוצר בגלל התייחסות אחרת לבנים ובנות. כשביתי הבכורה נולדה הבנתי שטעיתי בגדול. כאמא מלומדת עם ראש אנליטי חשפתי אותה להרבה פאזלים ומשחקי קוביות אבל היא לא גילתה כל עניין בהם. היא הראתה משיכה עצומה למוסיקה, ריקוד, משחקי בובות ומשחקים סימבולים. כמה שלא ניסיתי לגרות אותה למשחקי "בנים" זה לא עבד. היא נמשכה למשחקים של הבנות. עכשיו כשהיא "גדולה" (בת 4) היא מאוד אוהבת לצייר, לצבוע ולעשות עבודות יצירה עם חרוזים, למרות שאני ממשיכה להציע ולדרבן למשחקים מגוונים ואחרים. בני נולד שנתיים אחריה ומהרגע שהגיח לעולם הוא היה עסוק בלפרק ולהרכיב דברים. עולמו נמשך מיידית לכלי התחבורה, למשחקי הקוביות ולעולם המשחק הדמיוני. לא משנה עד כמה ניסיתי לקרב אותו לתחום היצירה או הקריאה זה אף פעם לא עניין אותו כמו מערבל הבטון שלו א משאית הזבל.

הבדלי מגדר בגיל הרך
אז נכון שהחברה יכולה לחזק הבדלי מגדר במסגרות בית ספר, אבל כאמא שעשתה הכל כדי לחשוף את הילדים לעולם בלתי מגדרי אני יכולה בוודאות לומר כי ההבדל נמצא שם מרגע הלידה.
כנראה נועדנו להיות שונים זה מזה, אחרת לא באמת יכולנו להשלים זה את זה בתפיסת עולמנו.

הבדלי מגדר במשחק מה אומרים המחקרים

נתחיל ונאמר שלמרות שמחקרים מצאו הבדל ברור בין מאפייני המשחק של בנים ובנות חשוב להמנע מהכללות והצהרות חד משמעותיות. תמיד נוכל למצוא בנים שאוהבים יצירה וציור ובנות שאוהבות הרכבות ופאזלים. מחקרים שנערכו בארצות שונות, על אוכלוסיות שונות וקבוצות גיל שונות עוזרות להבין שאכן ישנו הבדל במאפייני המשחק בין המינים. להל״ן הממצאים העיקריים:

מגע גופני
מחקרים מצאו שבנים לפני גיל בית ספר הינם יותר נמרצים ותנועתיים בסביבת הבית ובחוץ לעומת בנות. הם מרבים לרוץ, להתרוצץ, לשחק משחקי מלחמה ומגלים יותר אגרסיביות ותוקפנות בעת מגע גופני בעת משחקי כדור והאבקות. בנות נוטות להעדיף לשחק משחקים שאין בהם מגע גופני כמו קפיצה על חבל, חמש אבנים, קפיצה מעל גומי, מחיאות כפיים במקצבים שונים וקלאס. חשוב לציין שהשינוי שעוברת התרבות בשנים האחרונות הכולל שילוב בנות בחוגי קראטה, כדורגל ועוד מייצר שינויים בתחום בגיל הבגרות.

משחקים באמצעות חפצים
בעת משחק בחפצים, בנות עסוקות יותר בחפצים לצורך מטרה כלשהי- כמו שימוש בצבעים לצורך צביעה, שימוש בבקבוק להאכיל בובה בעוד הבנים נוטים להתעסק בחומרים שונים שאותם ניתן להרכיב, לתקן, לדחוף ולהתייחס לכיוון היותר מכני של החפץ.

משחקים הדורשים תפיסה חזותית
במחקרים שונים נמצאו הבדלים משמעותיים בין נשים וגברים בנושא התפיסה המרחבית. למרבית הבנים והגברים תפיסה מרחבית טובה יותר מילדות ונשים. הבדלים אלו גורמים להתנסות מוגברת של בנים במשחקי הרכבות ותפיסה מרבית, מצב שמוביל בסופו של דבר לעניין ומקצועות הקשורים ומצריכים תחום זה לעומת בנות.

משחקי כאילו
במשחקי כאילו לא נמצא הבדל מובהק בין המינים אך נמצא כי בנים מרבים במשחקי כאילו גבריים ומוסכנים יותר ונוטים להשתמש בחפצים כמו כלי תחבורה, בעלי חיים אהובים, גיבורי על או כלי נשק. הבנות לעומת זאת בוחרות לשחק במשחקי כאילו  בנושאים סטריוטיפים לבנות. בובות, האכלה, ניקיון , טיפול וכד׳.

משחקי תפקידים
במשחקי תפקידים נמצא קשר בין מגדר לתפקידו הסטריוטיפי. בנים נוטים להעדיף תפקיד של אבא, בן, שוטר, מכבי אש והבנות נוטות לתפקיד האם, הילדה, האחות או הבת.

סדר וארגון
משחקם של הבנות נוטה להיות יותר מאורגן ומסודר מבחינת תורות וכללי מותר ואסור ואילו במשחקי הבנים החוקים נוטים להיות יותר גמישים ולשתנות  בקלות רבה יותר

תחרות
לבנים כמובן יש נטיה גדולה יותר יחסית לתחרות בקבוצות מתחרות בהם יש חלוקת תפקידים מוגדרת של חברי הקבוצה.

אין ספק שהבדלי המשחק נובעים משוני בתכונות נפשיות וגופניות אך הם מושפעות מאוד ממאפייני המשחק שמכתיבה המשפחה (האם המשפחה מעודדת שיוויונית , יוזמה וחדשות או מעודדות משחק שמרני), ההשפעה של בני אותו מין על הילד בתקופת הגן ובית הספר ומאפייני החינוך של המערכת החינוכית. לדוגמא, ישנן גננות שיש להם מערכת ציפיות יחסית שונה למשחק והתנהגות על פי מגדר וישנן גננות שמנסות לעודד בנות ליטול חלק במשחקים ופעילויות ״גבריות ״ וההפך.