טודלרס

הילד לא מקשיב לך ?

את מבקשת מהילד והוא לא מקשיב ? מה החלק שלך ושלו

12.6.2013

"נועם, בוא אלי … לא בא". ממשיך לשחק
"נועם, בוא נלך לשטוף ידיים לאוכל. , נראה שלא מקשיב וממשיך לשחק.

נראה לך שהילד מתעלם ממך ? למה זה קורה ואיך אפשר להצליח לתקשר עם הילד יותר טוב.

דחיית סיפוקים
אמא רוצה שנועם ילך לשטוף ידיים לפני ארוחת הערב אבל נועם רוצה להמשיך לשחק במגנטים. הצורך של נועם כרגע הוא לשחק ולהמשיך לבנות. הצורך של אמא הוא לשטוף ידיים ולשבת לאכול בשעה סבירה. נועם שמע את אמא אבל מאוד רוצה להמשיך לשחק. מה כדאי שאמא תעשה ?

נועם, מה אתה בונה ?
נועם, אני בונה בית.
אני באה לעזור לראות מה בנית ?
איזה יופי של בית ? תסביר מה כל חלק ? קיר, תקרה, דלת..
נועם, בוא נסיים לסדר את הגג של הבית ביחד (כי אני רואה שאתה באמצע) ואז נבוא לשטוף ידיים לארוחת ערב. אחרי הארוחה תמשיך לבנות את הבית.

מה אמא עשתה ?
ראתה את הילד ועשייתו
כיבדה את צרכי המשחק
ניהלה את הצורך לההתייחס לצרכי הילד וצרכי הבית.
אפשרה לילד לחזור לפעילות שאוהב אחרי האוכל ובכך סייעה לו לדחות סיפוקים. אם נועם יודע שאמא מסכימה שאחרי האוכל ימשיך לשחק יהיה לו קל יותר לעזוב את המבנה.

מה חשוב לשים לב כשמבקשים מהילד דבר מה ?
לראות את ההקשר שבו נמצא הילד. האם הוא באמצע משחק, עייף, מתוסכל, משועמם ולעזור לו. ילדים צעירים ובוגרים צריכים עזרה להתנהל. לדוגמא, אני רואה שאתה מחפש משהו לעשות, בוא תעזור לי להכין ארוחת ערב.

מתי מבקשים
להשתדל כמה שפחות לקטוע את הילד באמצע משחק או פעילות רצויה, אחרת יש סיכוי שיתנגד לבוא. לדוגמא, מיד אחרי מקלחת יושבים לאכול/באים למשחק. לא מתחילים לשחק. יש הבדל גדול בין היכולת של הילד לדחות סיפוקים כשהוא עדיין מחכה להם (עוד לא התחיל לשחק) לבין מצב של דחיית סיפוקים באמצע פעילות (להפסיק לשחק כשהוא באמצע כדי לאכול). לא תמיד ילדים בשלים רגשים להפסיק פעילות שאוהבים. כשהם מתקשים הם לעיתים מתעלמים.

אופי הבקשה
להשתדל שהבקשה תהיה ברורה (במקום תסיים לשחק ותבוא לאכול להסביר כך : בוא תניח את הקוביה בקופסה ותבוא איתי לשטוף ידיים).

חווים קשיים בהתנהלות מול הילד ? תנו לעצמכם מתנה 3-4 שיחות של הדרכות הורים.